Professionell Handcreme & Religion!?



Dagens grônn: Finns det även Amatör Handcreme?


Annars va ja på sjukan i vanlig ordning idag för å ta lite prover. Dessa prover visade att min benmärg inte bryts ner längre utan är på väg tebax, ty han har börjat producera friska produkter på egen hand. Så nu behöver ja inte tebax te hospitalet förrän te måndan, härliga tider! Hoppas även på att bli av med den inopererade CVK:n då, ska bli tämligen gôtt å få vrida å vända sej om som man vill i bingen utan att slangarna ska haka i å fastna lite här å var.

Nu till nått helt annat. För några månader sen knackade Jehovas Vittnen på min dörr, ja hade lite tråkigt så ja tänkte att argumentera med dessa nissar kanske vore en smula intressant. Ja öppnade dörren å argumenterade emot dessa herrar i en halvtimme. När dom skulle bege sej av sa den ena herren att han tyckte det va intressant å diskutera med mej, så sedan dess har dom kommit tebax. Så för nåra dar sen plingade det på dörren, nyvaken yrade ja mot det plingande ljudet, utan varken linser eller glasögon försökte ja kolla genom titthålet vem det var men pga dålig syn kunde ja inte urskilja vem denna individ var så ja öppnade. Å där stog han, Gud Allsmäktiges Vittne himself, med the lords good book i högsta hugg. Han hivade en blankett om deras församling i näven på mej å började frenetiskt dra verser ifrån deras kära gamla testamente. Han sa att hans bok är ett bevis på att det finns en gudomlig arkitekt som har skapat universum å allt liv som finns i detta. Då frågade han mej om ja tror att det finns en gudomlig skapare å att detta är hans bok. Helt sonika svarade ja ICKE! Ja sa även att sannorlikheten att han kan överbevisa mej motsatsen där i trapphuset, är ungefär lika sannorlikt som om ja skulle ringa på hemma hos honom med en Kalle-Anka pocket i högsta hugg å bedyra att Joakim Von Anka är skaparen av världsalltet.

Ja lyckades även med bedriften att ställa två frågor som han inte hade svar på, som han heller inte hittade i sitt kära gamla testamente. Ja frågade hur långt före Jesu Födelse ägde herrens 6 skapardagar rum? Ja frågade denna fråga eftersom paleontologer runtom i världen har grävt upp dinosaurie ben som har ett par miljoner år på nacken. Och eftersom Adam å Eva kom först så måste herrens skapelsedagar ha ägt rum dynglänge innan Jesus föddes?

Sen frågade ja även varför inte dinosaruierna fick hänga med Noah på hans ark? Vad hade dom gjort som gjorde att dom  förtjänade att kolapippa allihop innan själva syndafloden kom? Han vart tyst å till slut sa han att han skulle kolla upp det=)
Vi sa ajöken, å ja hoppa tebax i bingen å sov en timme till.

När ja vaknade igen så tänkte ja en smula på det där med religioner. Det är väl flummiga grejer ändå? Visst, det kan va bra för människor som behöver trygghet och svar på varför vi finns å vad som händer efter döden osv..  Men för mej är det bluff å båg alltihopa. Det finns 5 "världsreligioner" på vår kära glob, å dom fem har sedan en sjuhelsikes massa underkategorier beroende på hur man väljer att tolka sin tro. Sen har vi ju alla lokala stamreligioner. Ja tror inte dom isolerade indianerna i amazonas  djungel tror på att Jesus dog å sen återuppstod till exempel (vart tog han vägen efter att han återuppstått förresten?) Alla dessa "religioner" tror blint på att just deras religion är den sanna, alltså kan man med logiskt tänkande fastställa att ingen av dessa är sanna. Vetenskapligt alltså, sen om det är den rätta religionen för att människor ska må bra i själen är en annan sak.

Ja kan gå med på att till exempel Jesus, Muhammed å Buddha har funnits. Men ja tror inte att det är nått gudomligt inblandat. Det var helt enkelt väldigt starka ledare med starka personligheter och flummiga visioner som hjärntvättade folk på den tiden då det begav sej.
Hade Hitler till exempel haft lite noblare syften i bagaget tror ja att han skulle kunnat ha startat en ny religion, ja menar, fick han med sej halva europa i sitt följetåg när han hade onda avsikter, tänk då om dom hade vart goda?

Ta kristendomen till exempel, varför ska man tro på nånting som för 500 år sedan dödade varenda människa vars enda "brott" var att dom trodde att jorden snurrade runt solen istället för tvärtom, det är ju samma religion idag som det var då?

Käre värld, nu vart ja en smula upprörd nästan... det här kan ja skriva om i all evinnerlighet men ja väljer att avnjuta ett avsnitt med Scrubs istället=)

Fridens liljor!

Kommentarer
Postat av: kusin stefan

Jag tycker att det är ganska roligt att nu för tiden så tror människor på "nått". "Jag tror inte på gud, men jag tror på nått", säger de. Dessa "nått"-troende gör mej nästan lika upprörd som de bokstavstroende. Välj en religion och stå för det! En god allsmäktig gud (kristen, muslims eller what ever)... Utan bibeln, präster och svenska kyrkan så skulle jag mycket väl kunna kalla mej en god kristen ... om jag nu hade trott på "nått" ... har lite svårt för att tro på just "nått" dock. Men eftersom vi förmodligen aldrig kommer kunna bevisa hur allt (från allra första början) skapats ur ingenting så kan vi ju bara tro .. på nått. Vart fan kommer allt ifrån!? och sen det här med att man ska vara snälla emot varandra och så.. det tror jag att alla tror på. Nu Tror jag att det är dax att gå och lägga sej ...

2008-10-23 @ 00:02:18
Postat av: Stefan igen

Oj, det blev rörigt .. Men! alla "nått" troende .. jag kan hjälpa er, tro på stefans religion! ni kan skicka tioende till Mårdv 41 xxx Floda.

2008-10-23 @ 00:05:27
Postat av: Tommy

Stefan; Jösses, du tillbringar inte många timmar i bingen per natt, första inlägget vid tjugo över två, å andra vid halv sex=)Men ja håller med till punkt å pricka angående "Nått religionen". Människan "måste" tro på något annars blir dom tokiga. Ungefär som när ja tänker på att universum är oändligt...

2008-10-23 @ 11:01:35
Postat av: Gabbe

Är det månne den där handcremen som ger den typiska lukten som man känner igen i ALLA sjukhus?



Religion, detta alltid lika intressante ämne som har stötts och blötts i årtusenden är åter i rampljuset. Om du inte redan sett det så kan jag rekommendera "I dittt ansikte" på Kanal 5 där Magnus Betnér g¨år in i metodistkyrkan i Göteborg och häcklar framför allt det gamla testamentet, asbra research brakom gör att det blir extra kul.



En kul detalj är ju Missionskyrkan som, avlatsbrevens frånvaro till trots, erbjuder sina medlemmar att "visa" sitt samtycke genom att plöja ner stora delar av det de tjänar i kyrkan feta penningpung, idioti säger jag, men sen ligger ju valet hos mig att skita i det också, vilket jag högaktningsfullt gör.



Slutligen två teorier fråm mig till dig:



1. Religion är den sinnessvages ledsagare, och om gud (med liten bokstav) vore allsmäktig så skulle han ju kunna skapa en sten som är så tung att han inte orkar lyfta den, och där sprack den teorin...



2. Darwin var ett adoptivbarn.



Ses vi i Hemsedal uka etter påsk änne, skall förska pallra mig dit i år, var faktiskt typ 10 år sen sist när man räknar, min reaktion på det får bli ett citat från en av de roligaste människorna jag inte känner:



"- Bevare mig väl!" /Jonas Eklöf



2008-10-23 @ 12:03:48
Postat av: Tommy

Gabbe; Ja det ser ut att luta åt det hållet iaf=) Vi får ta å moona ut ifrån fönstret på Hemsedal Café å se om man får höra samma undrande ord åter igen som för tio år sen=)Gå i frid min vän=)

2008-10-23 @ 19:04:07
Postat av: Stefan

Det är helt sant att jag ofta sover för lite.. men riktigt så illa som du fick det till nu, det är det inte (det är tre minuter mellan mina två förra inlägg) ;)



Sen tycker jag att det är lite oroande att jag först skriver att jag inte alls tycker om när folk säger att de tror på "nått".. sen skriver jag att alla förmodligen tror på nått.. det måste ju betyda att jag tycker illa om hela mänskligheten :\ och riktigt så illa är det ju abolut inte.. heller.

2008-10-23 @ 19:15:59
Postat av: Johanna

Hmmm...det finns så oändligt mycket att tillägga och ändå ingenting. Alla har vi våra övertygelser och det är helt ok tycker jag. Men jag måste säga att jag är så in in bängen less på sånt som "tro är till för svaga"...riktigt, riktigt less.



Hur som helst...härligt med bra värden Tompa! Mer sånt! :-)

2008-10-23 @ 20:01:03
Postat av: Tommy

Stefan; Hahaha.. ja ber om ursäkt=) Ja tog fel på minuter å timmar där på inläggen=) My bad!

2008-10-23 @ 21:11:12
Postat av: Tommy

Johanna; Vill bara poängtera att ja aldrig skrev att religion är till för dom svaga, människor är fria att tro på vad dom vill. Det ja ville få fram va att det är inget för mej bara. Ja visst är det fantastiskt=) Snart kan ja dansa ut å pussa på varenda lyktsolpe ja går förbi.... hrmmm... inte för att ja skulle göra det... men vetskapen om att ja faktiskt kan göra det känns betryggande;) Kramen!

2008-10-23 @ 21:17:09
Postat av: Johanna

Pussa okej, men inga tungkyssar. Du vet, snart är det för kallt för att hångla med lyktstolpar. ;-)

2008-10-24 @ 09:06:10
Postat av: Jensa

Hysteriskt kul hur som helst att gubben skulle kolla upp dinosaurierna. Som att det finns ett religiöst NE där allt står. Eller vad skriver jag, det borde ju vara Bibeln.



Jag vet inte riktigt vem i min bekantskapskrets som sa följande (kommer inte på det nu) men när nämnda vittnen knackade på och undrade om intresse fanns lät det så här:



Okänd vän

"Är det inte så att det typ är 140 000 som får komma till himlen"



Vittnen

"Jo"



Okänd vän

"vad fan är ni ute och raggar konkurrens då för?"



Lika iskall som dig Tommy :)!

2008-10-24 @ 09:53:51
Postat av: Gabbe

Tommy-> Påminnde patrik om det på Mâten, han hade glömt bort det först, men sedan nämnde jag att han antagligen låg på "lugar'n" å "pompa" Anna eller va hon hette, han tyckte iaf det var riktigt kul, så även Kim vill jag minnas =)



Jensa-> Lägg till detta med att "plåtarna till himlen" är slut också det faktum att hissen redan gått någon gång i slutet av 1900-talet, enligt profetian då, men vem är jag att ifrågasätta???



Så i ärlighetens namn så finns Jehovas logiskt sett inte för någon annan anleding än som en "förening för inbördes beundran".

2008-10-24 @ 10:10:06
Postat av: kent in the milk car

är de så att jehovas vittnens deltagar antal överskrider deras skrifters antal om hur många som överlever jordens nederlag

2008-10-25 @ 23:31:35
Postat av: kuain niklas

Hur svårt ska de va ? evolution kallas de vi gick från apor till människor thats it

2008-10-25 @ 23:35:10
Postat av: kusin niklas

kusin mena ja du vet han med alla frimärken

2008-10-25 @ 23:36:00
Postat av: Alina

Godnatt på dig! :)

2008-10-25 @ 23:37:50
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Tommy

kent in the milk car; Ja är förvirrad... det borde ju du veta eftersom du har såpass mycket visdom att du skulle kunna ha vart skaparen själv?

2008-10-26 @ 18:15:07
Postat av: Farbror Arnie

Jag läste o lärde mina grabbar kvällsbön..... vad fick jag för det.... 2 ateister som studerat skriften o är beredda att möta Såna där Jehovas... Tack för i går föresten på musikkväll. Du var fantastisk. KRAM

2008-10-26 @ 19:08:52
Postat av: Tommy

Farbror Arnie; Ja du ser, till å med barn kan syna bluffar=) Tack själv, det va en fantastisk afton full utav musikens underbara konst=)

2008-10-26 @ 21:49:01
Postat av: Peter Nilsson

... Jag kan aldrig sluta tycka när det kommer till det här ämnet! Även fast jag vill det för jag blir inte klokare... Och här hade du ju redan ifrågasättningar och teorier så det svämmade över så egentligen kunde jag lika gärna "skratta till" och susa vidare till facebook en sväng ist... Men jag ska bara sticka in med en scen ur South Park som är så fenomenalt kul och samtidigt upplysande!



En ny samling med ny-avlidna människor står vid helvetets flammande portar som frågetecken och undrar vad det är frågan om. Mitt uppe bland dessa hundratals människor står en stackars guide eller nått liknade med lite papper och mappar och ska försöka få lite ordning gällande inskolning samt arbestuppgifer och liknade för de nya olyckliga själarna. Ängslan och vreden stiger i skaran när de böörjar inse vart de har hamnat. Många av dem totalt uppgivna eftersom de hade ägnat hela sina liv åt sin religion och levt efter alla regler som den medförde, men lik-förbannat hamnade de där i den brinnande avgrunden. Små diskutioner började blossa upp nere i skaran:

- Varför är jag här? jag var lovad himmelriket! Jag har left hela mitt liv som god kristen!

- Samma här, fast jag är jude!

- Och jag Muslim!

osv...

Men vem fan hade rätt då!? Utbrast någon, och guiden började leta i sina papper...

Efter lite bläddranden konstaterar han: Jag är rädd att det var Mormoerna!



haha... Hur många Mormoner finns det i världen liksom? Men det måste ju vara såhär alla upplysta menar att det slutar för alla utom för de av deran egen tro? För de fördömmer ju vad alla andra tror på åt höger och vänster... Lessamt

2008-10-28 @ 22:32:46
Postat av: Tommy

Peter Nilsson; My point exactly dear cousin=)

2008-10-28 @ 23:27:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0