Hälga ä kôrt, men natta ä lång!!!

Vad handlar ord som har flera betydelser om? Så som fil? Vi har ju en fil där man framför sitt motordrivna fordon, fil som man har till flingorna på morgonen och en fil som man jämnar till ytor med? Eller kön, där folk står på rad i väntan på något, eller det faktum att män å kvinnor har olika kön? Eller att en japan bor i Japan? Ja tror det handlar om lathet. Dom kom inte på nått bra ord på den tiden då alla ord uppfanns, så dom snodde nåra som passade in helt enkelt=)

Annars så är mina värden på väg upp igen. Detta glädjande besked fick ja av läkarn vid det traditionella hospitalbesöket igår. Detta innebär per automatik (i min värld) att ja kan tänja lite mer på gränserna å vistas lite mer bland folk.=) Ja behöver inte åka in te sjukan förrän te måndan då vi ska diskutera när den 4:e å sista cellgiftskuren ska kickas igång. Troligtvis blir det nån gång strax före nästa helg. Sen är det bara att hoppas på att stjärnorna står rätt å att gudarna vill mej väl så att man kan go the distance utan att få återfall. Hoppas att värdena stiger snabbt efter den sista kuren så att man kan komma igång å lyfta lite skrot igen, man har ju för böveln blivit späd som en räka under denna process! Men ja är glad för det=)    

Nu till ett annat mystiskt fenomen. Jag och min gode vän Fredrik Bodin skrev en låt som handlar om Årjängsmȃten för sisådär 10 år sen, och har haft tankar å planer på att släppa en singel å sprida dess toner över Årjängs nejder vid mȃtens tider ända sen den skrevs. Men den ökända tummen har suttit på tok för långt in, så det har aldrig blivit av. I år åkte tummen av nån konsitg anledning ur, så ett singel släpp utav denna melodi blev ett faktum. Detta faktum har fått nått utav en lavinartad effekt. Skivan går åt som smör i solsken, vi har blivit intervjuade av NWT, (länk till artikeln), Fredrik vart intervjuad av Scandinavian Radio, där programledaren gjorde oss varse om att låten har dansat in på kanalens Tio-i-topp mest spelade låtar. Och idag, fredag, ska ja å Fredrik yra iväg te Radio Värmland studion för en intervju som sänds vid 15.30 snåret.
Jösses!!! Pga av en bete!? Hade ja gått runt i höghatt hade ja hållt i den hårt! Fortsätter det i den här takten så står vi väl inför ett fullsatt Wembley Stadium te sommarn å förmedlar vårt budskap i form utav sprudlande dansanta toner=) Engelsmännen skulle nog inte förstå ett dyft av våra ord dock eftersom vi sjunger på dialekt.... men det är ju ett världsligt problem=)

Denna förunderliga mȃtenshelg drar förövrigt igång denna dag till ära, så efter intervjun bär det iväg hem till älgkorven, karamellerna, karusellerna å backen där vinden viskar "Hej på Mȃten", precis som vi;)

Ha en förtjusande mȃtenshelg mina vänner, låtom oss slå klackarna i taket, sjunga å skratta så det ekar över de västvärmländska nejderna=)

Fridens liljor!

Kommentarer
Postat av: Moster

Hej på Matèn Tommy och välkommen till Årjäng!

Jag tror nog du skall hem till mor och få kålsoppa eller?

2008-09-19 @ 16:13:21
Postat av: Anonym

Mâten...vad mysigt. Jag vill ha konfekt!!!!!

Tyvärr missar jag Årjängs folkfest, ska tillbringa aftonen i sällskap med Stevie Wonder...vilket inte är illa det heller.

STÖRSTE KRAMEN!

2008-09-19 @ 16:27:18
Postat av: petra

Hej!

Jag kan inte annat än att skratta gott åt dig, du har en sådan otrolig kunskap att skriva i din blogg!

Så du kanske ska slå dig in på skrivandets bana, jämte låtskriveriet!!!

Hoppas att Mârten blir bra för dig och dina vänner.hälsa Patrik om han är med!

på måndag drar min andra omgång med medikamenter igång så jag vet att jag har en törnrosa vecka framför mig! ( men hon mådde snacakde troligtvis inte med Ulrik uuurrrk... under sin sömn period som vi gör)

Ha de

// Petra

2008-09-19 @ 20:47:18
URL: http://karlbergsblogg.blogg.se/
Postat av: Tommy

Moster; Det stämmer gott=) Men kolsoppan hopppar ja över, det är allt en för flummig maträtt så ja avnjuter lite husmanskost å körv mä lompe åppe i backen=)

2008-09-20 @ 10:48:58
Postat av: Tommy

Anonym; What! Ska du hänga med Stevie!? På tu man hand!? Vad i hela fridens rike ska ni snacka om månne? Fränt som få=)

2008-09-20 @ 10:50:19
Postat av: Tommy

Petra; Ja ska hälsa karln åt dej=) Ja han där Ulrik är en ganska trevlig nisse, men ack så slitsam å prata med;) Lycka till med kur nummer två, det är bara å bita ihop=)

2008-09-20 @ 10:52:03
Postat av: Johanna

Oj, det var visst jag som blev anonym...



Ja, hänga och hänga ;-), jag såg honom i Globen igår. Sååååååååå duktig snubbe och en grym konsert! Jag skulle vilja forska på hans stämband, rösten saknar helt skarvar och registret är galet stort. He's a genius!...och jag är lycklig.



Nu..ut i solen!!!! :-)



2008-09-20 @ 11:48:21
Postat av: erika

jag hängde också med stevie... det var inte bara johanna i globen om en säger så...



hur var det på mâten?! underbart att du skriver mâten och inte mâRten. blir nostalgisk. har alltid känt mig så ensam med att säga mâten utan r, men så är ju mor min frå norane åg...



kram på dig tommy!

2008-09-21 @ 23:25:47
Postat av: Tommy

Erika; Jösses va många det va som avnjöt Steve då? Ja trodde alla va på Årjängs mâten=) Jorå, den va sej lik, samma kokosbollar, samma renkorv, samma karameller=) Stämningen va på topp!! Kramen!

2008-09-21 @ 23:31:22
Postat av: petra

öööörkkk...

var det verkligen samma kokosbollar och renkôrv som förr året???

ordets betydelse...samma eller lika välj själv...

jaja nu har fått dos nr två och de glömde ge mig mina antikräk medel med mig hem så jag fick så vackert knalla i väg till apoteket och inhandla dessa som jag igentligen ska ha gratis på sjukan! 5 st kapslar 711 kronor för att eventuellt slippa prata med ulrik!

sjukt värre!! föryom det så mår jag hyfsat än så länge....

ha det

Petra

2008-09-22 @ 18:44:54
URL: http://karlbergsblogg.blogg.se/
Postat av: Tommy

Petra; Jepp, det va samma som förra året. Alla produkter hade av nån konstig anledning fått hår å nästan knallade iväg av egen maskin=) Va i hela fridens rike!!! 711 riksdaler!! Kunde dunte ha knallat tebax te sjukan å hyttat med näven å ylat att dom bannemej får styra upp nåra tabletter åt dej då? Vilka priser!

2008-09-22 @ 22:51:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0