Du gamla, du fria, du fjällhöga nord.... eller?!

Jag kan med stolthet säga att mitt hjärta å själ tillhör dom djupa Värmlandsskogarna här i det fjällhöga norden. Jag har hunnit med att få avnjuta en del alldeles fantastiskt vackra ställen runtom i världen, sådana ställen som nästan endast finns i sagornas värld. Ja vissa ställen har nästintill kunnat vara paradiset i den renaste form. Men det är ändock en speciell känsla som fyller ens kropp å själ när man åter träder in i dessa djupa, magiska skogar. Jag känner som "Värmlandsvisan" beskriver så vackert, "Här vill ja leva, här vill ja dö". Trots all denna patriotiska kärlek till min hemnejd, så hände det någonting i morse som vände upp å ner på min värld å skakade mina grundvalar! Kom ska ja berätta!!

Min käre storebror har en brinnande passion för alpin skidåkning. Nu ville ödet honom så väl att han fick möjligheten å jobba nere i Valdos i Shweiz inom denna gren. "Fasen va härligt!", tänkte ja när han tog sitt pick å pack och drog söderut för att avnjuta lite skidåkning bland riktiga alptoppar en sväng. Ja tänkte inte så mycket mer på det förrän idag när det damp ner ett mail i min elektroniska postlåda. Som ett skenande godståg slog mej bilderna rakt upp i fejjan när ja öppnade mailet!!!! VILKA BILDER!!! VILKEN SNÖ!!!  Å HUR MYCKET SNÖ!!!!! VILKET LANDSKAP!!!!!! VILKET VÄDER!!!!!!! VEM VANN "PÅ SPÅRET" 1994!!!???

Det som skakade mina grundvalar var frågan som ekade i min hjärna, som om någon stog med en megafon inne i katedral skriker för full hals!
Frågan var: Va i hela fridens rike gör man i ett blaskigt å grått Sverige när det finns sådana här platser i världen!?

Bilderna talar för sej själva..... luta er tebax..... titta.....å njut!!!


TITT PÅ SNÖN VÄL!!!








Tänk vilken underbar stillhet som råder en vindstilla dag där bland topparna. Åka skidor dagarna i ända, sitta vid den öppna spisen på en fluffig skinnfäll på kvällarna å grilla korv med madamen. Kanske idka lite älskog om ömsesidig lust finnes. Ja järnspikars! Det hade vart nått det, mumma för själen! Bra jobbat bror, det är du värd!

Men ja är inte bitter, ja ser nämligen att det faller ett par flingor utanför fönstret i skrivande stund. Om man har tur så kanske det faller såpass många flingor så att man iaf kan få ta en tur med pulkan nerför nån slumpmässig kulle i området=) I värsta fall kan man ju alltid ta 740:n hem te Årjäng å sladda på isen=)

"Högt uppe på berget, finns ingen affär"
"Så om du ska handla, ska du inte va där"

Fridens fantastiska alptoppar!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

jämt som här i rättvik! kanske inte lika höga toppar och inte lika många, men massor med snö har vi. den som ändå ägde ett par skidor...

2009-02-19 @ 16:08:28
Postat av: Feson

Titt på SNÖN!!! Dä va dä varste, Bodin å jag själv får nöje öss mä HEMSEDAL te vecka.....

2009-02-20 @ 18:58:16
Postat av: Tommy

Feson; Åh, det är inte på smått vis det, Hemsedal är ju som Alperna, fast i Norge=)

2009-02-20 @ 21:00:51
Postat av: kent

fast utan mjölk

2009-02-22 @ 01:28:01
Postat av: Tommy

Kent; Nejdå, "skummet melk" finnes.

2009-02-22 @ 12:47:37
Postat av: Johanna

"Högt uppe på berget finns ingen polis."

"Där kan man gå naken å släppa en fis."

...är också bra. :-)



Om två veckor, min vän, gör jag som bror din och njuter alptoppar. Holy Moses va gôtt dä ska bli!!!



KRAM...från ett riktigt vintrigt Aspudden (faktiskt!)

2009-02-22 @ 14:04:10
Postat av: Anonym

Maximalt!



Inget slår en solig vinterdag "spørru meg"...

2009-02-23 @ 18:42:14
Postat av: Tommy

Johanna; Åh vilken lycka! Vart ska du hän månne?

2009-02-24 @ 12:42:42
Postat av: Petter

Jag vill rekomendera att du tar en titt på youtube bror, och söker efter jussi björlings version av ack värmeland du sköna..vilken pipa!

2009-02-24 @ 13:20:33
Postat av: Tommy

Petter; Detta skola ja göra bror!

2009-02-26 @ 00:33:08
Postat av: Johanna

Oj då, jag har missat din fråga...

Vi ska till Champoluc, en liten by/dal i Italien som tillsammans med Gressoney och Alagna bildar "skidsystemet" Monterosa Ski. Det ska vara väldigt mysigt, inhemskt och oexploaterat (typ inga liftköer). Skidåkningen sägs vara kanon med både bra pister och grym offpist. Att sedan det italienska köket bjuder på heeeelt fantastisk käk är ju inte heller fel. Ujujuj!!!

2009-03-03 @ 16:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0