Bägaren Som Rann Över!!

Det är inte ofta min bägare rinner över, men idag skvätte det hejvilt!! Detta ämne har vart som ett skavsår i friden sen länge, men ja har inte skrivit om det förut för att ja inte vill trampa på några eventuella ömma tår. Men efter dagens händelse bryr ja mej föga. Följande inträffade.

Jag var ute före frullen för min nu sedvanliga powerwalk runt Årstaviken med ett glatt sinne. Det går ett motionsspår runt hela viken, fagert belägen alldeles intill vattnet hela vägen runt. Vid vissa partier på motionsspåret så tillåter inte landskapet nån värre bredd för motionärerna att utföra sina dagliga ritualer.
Idag när ja kom å knallade i relativ hög fart så ser ja att ja börjar närma mej ett sånt här parti. Ja ser även att två damer i min egen ålder kommer i mötande riktning, skjuvandes på varsina barnvagnar.
"Hur i allsin dar ska vi mötas här nudå?" tänkte ja stilla för mej själv. Ligger dessa båda damer inne med sunt förnuft så bör ju nån av dom falla bakom den andra så att ett möte kan ske så smärtfritt som möjligt.
Avståndet oss emellan började nu bli kritiskt nära, men inga undanmanövrar skedde hos dom två barnvagnsmarodörerna. När så mötet skedde så gick dom fortfarande två i bredd!! Jag fick helt sonika hoppa ut i den branta slänten vid sidan av spåret, vilken hade blivit rekorderligt hal pga av den trägna regnet, så ja trynade omkull där i slänten så det stog härliga till!!!! De två härliga mammorna skred vidare med en obehaglig glidande gång utan att ens vända sej om för å se hur det gick med mej!!

Då kommer min fråga.
Vad är det som får dessa barnvagnsskjutande individer att tro att dom har förkörsrätt överallt, bara för att dom skjuver på en barnvagn!? Det är ju inte bara i motionsspåret dessa individer finns. Hälsenor å smalben har fått en del kyssar utav dessa marodörer på stan oxå. Ibland får man ju göra dom mest snillrika akrobatrörelserna som finns för att undgå en hänsynslös överkörning. Tänker dom "Maka på dej!! Flôtt dej!! Ser du inte att ja har ett barn!?".
Jovisst ser man det, men som barnvagnsförare får man väl fortfarande ta hänsyn till människan famför en, den mötande individen, väja om så behövs, precis som alla andra!?

Undra vad det är som framhäver detta något osmakliga beteende? Jag antar att det kan va lite som i trafiken på vägarna runtom i landet. En individ med dålig personlig mognad bakom ratten är ju som regel grinig å farlig i trafiken. Det funkar kanske likadant bakom barnvagnen?

Själv har ja inga barn, så jag vet inte hur det är att behöva slita runt på en barnvagn i större utsträckning. Men när den dagen kommer så kommer ja förmodligen att ha en helt annan inställning till det hela.
Men just nu är dessa individers tro på sin allsmäktiga förkörsrätt ett irritationsmoment,


Fridens barnvagnsförare (efterlyses)

Kommentarer
Postat av: A

De är rent bedrövliga! råkade ut för en pappa me barnvagn på bergvik i veckan...kom körandes i lugn o ro o ut kommer en barnvagn farande typ 5m framför bilen..?!? fick som tur var stopp & som grädde på moset fick ja d onda ögat av karljäveln...hmm...ok att han tycker att han har rätt att bara gå rätt ut var han vill,men den lilla stackaren som ligger i vagnen som sjkuts ut först i gatan o får ta smällen? folk e inte kloka!

2009-06-13 @ 10:06:44
Postat av: mandel

Jag är en snäll barnvagnsförare (ja nu har barnen blivit så stora att de springer mest omkring men ändå...) och har i stort sett alltid lite tyst fått be om ursäkt för att jag ska få passera med barnvagnen, med lite blandat resultat. Jag antar att det är mammor som dessa som gör att en del folk per automatik slår på vrångkanalen och minsann inte tänker flytta sig för den där barnvagnen.Inte kul det heller. Nä, vi kan bara drömma om en värld av fred mellan barnvagnar och fordonslösa!

2009-06-13 @ 18:18:28
URL: http://mandelen.wordpress.com
Postat av: niklas

måste erkänna att jag skratta för mig själv här när jag såg framför mig hur du halkar å blir lett dig =) skadeglädje ja va säger man

2009-06-14 @ 14:08:57
Postat av: Sofia

Ha ha... Urs då!! Får innerligt hoppas att jag inte blir en sådan "ego mamma"!!

2009-06-14 @ 17:47:08
Postat av: bodin

Tommy, du kommer att fatta detta när du själv en dag pjöjer fram över gator och smala gångvägar med en kärra att det är du och din vagn som styr trafiken! Det är en underbar känsla att få preja ut folk och fä i diken eller helt sonika bara dura in i nåns hälparti i full fart, utan att bry sig! Personligen så ser jag inte promenaden eller den fridfulla tiden tillsammans med mitt barn ute som det viktiga, utan JUST att maktbegäret stillas då mina framfart förfärar allmänheten. Detta är vår rätt att få föra lite terror mot er som kan sova hur länge ni vill och mot er som bara torkar er egen skit! Du skulle kunna få prova lite nån dag? Vad tror du om M^tenslördagen? Kanske kan fixa fram en hund och ett stort paraply som du kan försöka att träffa eller trassla in de "i backen" som du missar med kärran!



Såg du om det var hundbajs i diket där du stöp? Det är en av mina favorit irritationsmoment, dessa drivor med avföring, efter något som påstås vara människans bästa vän(?), som fyller gator och gångvägar!



Massa kramar till dig Tommy min vän!

(Ett tips är väl att ha med dig stavar när du powerwalkar, vem viker av DÅ?)

2009-06-15 @ 08:50:51
Postat av: Andersson på 3030

Så sant som det är sagt! Barnvagnar på fötter, smalben å olycksorsakande är hemskt. Värst är det när dom blir utvridna framför en parkerad bil i vägen eller så så att man får totalnita för att undvika påkörning.



Nu försöker Martin skruva ihop en maskin på 40 dessutom, alltid lika kul att se på.

2009-06-15 @ 13:00:42
Postat av: Tommy

Bodin; Nej tack mine käre vän, det vill ja inte prova. Det där med maktbegär är inte nått som ligger mej varmt om hjärtat, då ninjar ja hellre ostört omkring bland stadens gator å barnvagnar i min egna värld.

Nej det va bara blött gräs som fick mej att falla, däremot så trampa ja nästan på en hundruka inne på T-centralen igår! DET är väl ändå ett irritationsmoment om nått är det!!

Tack för tipset med stavarna förresten, men ja tar nog med min ninja bo stav istället.... ser lite tuffare ut då.



Puss å kram!

2009-06-15 @ 17:23:29
Postat av: Tommy

Andersson på 3030; Jasså, ni har äntligen fått en maskin å skruva ihop=) Hur går det då kan tänkas? Får Martin ihop'et på 40 station? =)Säg te'n att han inte rotar te't i verktygsskåpet för ille bare;)

2009-06-15 @ 17:26:02
Postat av: Tommy

Sofia; Nejdå, det blir du inte. Du blir den mamman som du vill bli=)

2009-06-15 @ 17:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0