Rationalismens Järnbur

Jag drar mej till minnes att jag har visat min avsmak för byråkratins vidriga odör i ett tidigare inlägg, men den är värd en känga till.

Som de flesta av er som känner mej vet, så dömdes jag för grov rattfylla i januari 2006. Mitt körkort blev då indraget och jag skulle inte få ta om det förrän två år senare. Detta kunde ja bara få göra om ja kunde bevisa att ja inte drack oansvarsfullt under denna tidsperiod. Så ja började ta regelbundna blodprover för att bevisa att min lever inte va schleten. Enligt länsstyrelsens regler så skulle min läkare skriva ett intyg på att jag höll mej på banan, vilket han gjorde och bifogade mina testresultat. Denna process gick på 3400:-.

Processen upprepades ett år till. Sen så pröjsade jag teoriprovet och klarade det på första försöket. Därefter bokades uppkörning. När dagen för upprattningen kom, hostade ja upp priset för denna tjänst och klarade även detta åtagande på första försöket. Så där stod jag med körlappen i näven å tyckte att solen börjat skina i min värld igen. Ja va back on track!

Men av nån anledning så tyckte länsstyrelsen att ja skulle fortsätta ett år till med ett nytt intyg å ett fyrtal med blodprover. Mitt brott var kanske en såpass grov övertramp på lagen så att det krävdes ett extra år, tänkte jag. Så det var till å leta djupt i min ihåliga plånbok å skrapa fram den kosing som behövdes till detta ändamål.
Jag ville ju inte förlora körkortet nu när ja äntligen fått tillbaka det!

När jag väl hade betalat och kommit halvvägs in i processen så åker ja på leukemi å måste behandlas för denna sjukdom, vilket per automatik innebär att ja inte kan springa te min läkare i Arvika på möten, och ja kan inte ta de blodprover som behövs för att intyget ska kunna skrivas, eftersom cytostatika behandlingen  skulle ge samma utslag på de proverna som om ja hade supit stenhårt. Så ja ringde då till länsstyrelsen å sa som det var. Dom sa att jag skulle höra av mej när behandlingen var färdig.

Nu, inne på 4:e året nykter, så ska ja fortsätta på 3:e intyget tycker länsstyrelsen. Jag får alltså inte "tillgodoräkna" det året som gick under behandlingen, även om min nykterhet kan styrkas utav 3 läkare och även andra trovärdiga vittnen. Det är för länsstyrelsen helt fysiskt omöjligt att ta sej an det enskilda fallet å behandla en medmänniska med en smula förståelse. Vi är alla snart blott ett par siffror i någon tabell eller arkiv nånstans.

Men ja förstår dessa underbara byråkrater, dom har ju sitt reglemente att följa. Världen skulle ju rämna om inte varje punkt följdes till pricka. Dessa regler är ju till för att följas, det är ju därför dom står i reglementet.
Det finns inga omständigheter i världen som skulle kunna tänja lite på reglerna, för reglementet har ALLTID rätt!!
Om vi inte följer reglerna i blindo, vad skulle vi då följa!?

Ja jösses....härliga medmänniskor de där, paragrafryttarna. Pga dessa underbara individer så kommer mitt körkort gå på runt 14000 i runda slängar. Men jag är inte bitter. Jag är snarare besviken och förbannad på mej själv för att jag var såpass dum i huvudet som satte mej bakom ratten den där novemberkvällen 2005. Hade ja inte gjort det så hade ja kunnat använda dessa 14000 till å köpa en frän barnvagn å en rekorderlig tvättmaskin istället.

Jag avslutar med ett väldigt tilltalande och härligt ironiskt citat av författaren Franz Kafka som gav ett exempel på byråkratins underbara tankesätt.

"En arbetsuppgift kommer att ta exakt den tid som är avsatt för ändamålet"


Fridens fabulösa byråkrater!!!


Kommentarer
Postat av: jansson

men va fasen va irriterade då.. sug ur de sista slantarna o skyll på nån annan. när jag tog körkort fick jag ta extra lektioner för att hinna köra i båda riktnigarna på samma väg..hmm..man borde bli kriminell för att bli behandlad med lite respekt

2009-09-11 @ 19:47:44
Postat av: Petter

Deras sätt att behandla sina medmänniskor på påminner endast om fascismens dagar..

2009-09-11 @ 21:55:35
Postat av: Tommy

Jansson; Så sant! Ska vi starta en maffia familj du å ja Jansson? Så det blir nån ordning på torpet=)

2009-09-11 @ 23:24:46
Postat av: Tommy

Petter; Ja när man har med personer som jobbar på myndigheter å är höga på den makt dom ändå ligger inne med, så stinker det en smula fascism faktiskt.

2009-09-11 @ 23:30:02
Postat av: Petter

jag är ledsen bror, å deras beteenden! Hade en smula medmänsklighet existerat hade du fått ett bättre bemötande!

2009-09-12 @ 02:02:06
Postat av: Tommy

Petter; Tack min vän=)

2009-09-12 @ 15:32:52
Postat av: Anonym

Hade förmånen att få umgås med en byråkrat från länsstyrelse under en av mina resor i Amerika. Trevlig men aningen torr. Efter fjorton dagar tillsammans med 46 andra resenärer med olika bakgrunder mjuknade han och sa följande: Jag är besviken med min bakgund. Har suttit på länsstyrelsen hela livet och bara sagt NEJ till olika ansökningar.

What a life

2009-09-12 @ 17:40:08
Postat av: Tommy

Anonym; Ja det måste vara ett mycket utvecklande och rikt liv dom lever dom stackars satarna....

2009-09-13 @ 00:20:27
Postat av: pappa

Oj så likt mej. Det var jag som var anonym!!!!!

2009-09-13 @ 09:13:55
Postat av: Tommy

Pappa; Ja förstod allt att det va du=)

2009-09-14 @ 00:18:15
Postat av: Gabbe

Tommy, om det inte vore för om hade käringa sköte hare mä kvastskafte mä.

Men faktum är att dessa statliga myndigheter består ju de facto av amöbor som vaggats in i ett system där allt som inte passar i blankettmallen automatiskt får prio 0. De har samma lön oavsett vad de gör så i ärlighetens namn så skiter de högaktningsfullt i gemene mans krämpor och problem, beklagligt men sant. Om inte annat så kanske Sverker kan belysa problemet, det brukar ju få fart på både den ena och den andra. Lycka till med fallet!

2009-09-14 @ 10:22:03
Postat av: Tommy

Gabbe; Att ge byråkratin på länsstyrelsen en rekorderlig dos med Sverker hade varit ytterst tillfredställande. Å för att få dom till å riktigt svettas så skulle man bussa Aschberg på dom som avslutning. Vilken njutning=)

2009-09-14 @ 12:56:13
Postat av: Gabbe

Det behöver de, säg till när det sänds!

2009-09-14 @ 15:36:46
Postat av: Tommy

Gabbe; Will do=)

2009-09-14 @ 20:01:46
Postat av: jonas

för att citera det fina gammla punkbandet attentat

"byråkraten har sitt bord

han tänker i räta linjer

hans uppgift är att sätta upp

stora hinder"

2009-09-16 @ 11:02:43
Postat av: Tommy

Jonas; Där har dom lyckats med en fin beskrivelse på dessa amöbor.

2009-09-16 @ 12:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0