X-mas!!

JA SVÄLLER!!! Det va nämligen den årliga herrmiddagen med grabbarna igår afton, å där förtärdes offantligt stora kvantiteter med föda så ja tror inte ja behöver fylla på i kistan förrän te påsk! Jag återkommer till denna fantastiska tillställning lite senare. Som vår käre vän Benjamnin Syrsa hade sagt: " Det är nog bäst att vi tar allt ifrån början"

Ja lämnade Karlstads gatulyktor i tisdags för att dansa hem till Brevika för att fira denna tillställning vi kallar jul. Den här julen vart lite spektakulär eftersom det va kanske tio år sedan alla bröderna va hemma samtidigt, men denna julen passade det sej så att alla kunde stråla samman vid denna högtid. Trevligt som få=)
Själva julafton gick på ren rutin med ett trevligt besök hos famorn, julföda, Kalle-Anka, besök av momorn, en balja med gröt å till sist ett besök av tomten=)



Ja erhöll mången fantastisk gåva denna afton, men en av dom skilde sej ifrån mängden. På grund av att ja nyligen genomgått en behandling mot leukemi och tagit mej ur mitt alkoholmissbruk, så gav mina två bröder mej en gåva av värde som skulle ha passat till forna kungar! Dom gav mej en del av himlavalvet, dom gav mej en stjärna!! Ja bugar å bockar ödmjukt för denna gåva bröder!! Så om ni tittar upp i skyn en stjärnklar afton och hittar mitt stjärntecken "Vågen" där uppe så finns där en stjärna som bär mitt namn!
Detta kan ju användas i min religion, Fridens religion! Min stjärna kan bli vad Betlehemsstjärnan är för kristendomen;) 

På juldan förtärs julföda med en del av släkten enligt tradition. På förmiddagen upptäckte mor att mjölken kanske inte skulle räcka till, så ja yrade upp till Årjäng för å införskaffa ett par extra liter. När ja väl betalat i kassan så myntar kassörskan det ytterst märkliga uttrycket: "God fortsättning!"
Varför önskar man folk en god fortsättning? Hur länge kan man önska en god fortsättning? Varför  önskar man inte folk en god "före jul"? När slutar den goda forsättningen å den goda "före" tar vid? Man önskar ju inte en god fortsättning på midsommar? Märkligt.....

 

På kvällen var det som vanligt utgång på hotellet som gällde. Detta brukar va en riktigt fantastisk afton att gå ut på i Årjäng eftersom det brukar va en riktig "homecoming" utekväll. Ja vet inte va det va den här julen? Alla kanske har skaffat kidz, blivit för "gamla" eller flytt landet, för ja träffade bara 1 gammal klasskamrat å två individer från paralellklasserna från högstadiet? I guess times change......
Det var ändå en massa andra folk man kunde yra med där, och all in all en ganska gemytlig afton=)


På annandagen styrde ja kosan tebax te Karlstad en sväng. Ja å min gode vän Peter skulle nämligen studsa in på Nöjesfabriken å avnjuta Mustasch denna afton. Denna tillställning va lite extraordinär då vår gemensamma vän, David,  har axlat rollen som deras nya sologitarrist. Det vart lite förvärmning hemma hos Peter en smula innan vi drog vidare till vår fantastiska vän Åberg för det sedvanliga luftgitarrlirandet=) Åberg lirade förövrigt tillsammans med tidigare nämnda David i Sparzanza i 15 år ungefär innan han fick erbjudandet å haka på Mustasch. Det va en tämligen mäktig känsla när skynket framför scenen släpptes å längst fram stod David å harvade på gitarren till eldflammor å publikens jubel! En ytterst trevlig afton=)

 




Nu till gårdagens herrmiddag. Ja å grabbarna i "järngänget" (mitt namn på vår unika kompiskrets som hållit ihop i vått å torrt sedan högstadiet) träffas två gånger per år å käkar en fantastiskt utsökt middag som kocken i gänget lagar, vår alldeles egna Bodin, å umgås som bara vi kan=) Av vana trogen så genomförs det traditionella bastubadet tidigt på kvällen, sen brukar vi klä upp oss i plagg utifrån teman som kocken brukar välja så att stilen passar ihop med maten. Gårdagens tema var "Jakt á la Jan Guilliou". Ja måste nog säga att igår överträffade Bodin nog sej själv och alla andra middagar när det kommer till menyn! Dra mej baklänges! Det är synd att man inte kan bifoga en fil här med smakerna som presenterades under aftonen igår. På menyn fanns vildsvin, lax, älg, hjort å känguru!! Potatis i olika sorter å smaker! Sallader! Såser som smakade som droppar från himlen!! Vi åt så mycket, så gott å så länge så att efterätten serverades inte förrän klockan 2 på natten!!  Helt fantastikt!!
Jag älskar när vi strålar samman på dessa middagar. Det är som om alla dagliga bekymmer försvinner å man vrider tebax klockan till tiden då vi var 16 bast å odödliga. Fantastiskt befriande för själen! Så ja tar av mej mössan å säger tack för att ni finns mina vänner, ni får världen att lysa!



  

Julen so far har varit utomordentligt härlig, man kan ju hoppas att 2009 börjar likadant=)
Nepp, nu får det bli nån slaskig matiné ifrån 50-talet eller dylikt på dumburken.

Harä fantastiskt å akta er för knäcken=)

Fridens liljor!


Kommentarer
Postat av: Anonym

mig veterligen så ser jag försvarets m90 byxor på vissa bilder i detta kollaget ??? för mig är det obegripligt hur försvarets materiel används till den här sortens ändamål som utövas utanför reglemtets murar detta är olagligt jag upprepar olagligt

2008-12-28 @ 19:19:25
Postat av: Anonym

Anonym; Upfattat!! Jag skola anmäla mej själv vid nollåttahundra timmar i morgon bitti. Detta misstag ska icke upprepas!

2008-12-28 @ 19:36:14
Postat av: Johanna

Allt som oftast får man en mysig känsla i själen av att läsa dina bloggtexter och så även denna gång. Vad är väl härligare än sann vänskap och god mat!?

Jag tror jag redan sagt det men säger det igen...

Du ser oförskämt fräsch ut, min unge man! (Inte missunnsam på någe vis, men jäääädrigt avis ;-) )

GOD FORTSÄTTNING-kramar på dig! ;-)

2008-12-28 @ 20:50:30
Postat av: Tommy

Johanna; Va glad ja blir om ja kan bjuda på lite själavärme min vän=) Hoppas tomten var givmild där du befann dej på julens afton! GOD FORTSÄTTNING tebax på räj;)

2008-12-28 @ 21:02:28
Postat av: Ulrika

det va tamejfan den snyggste tomtjävel ja någonsin sett!! varför va inte han till mej?

2008-12-29 @ 02:32:43
Postat av: A

Hoppla hoppla...så där såg inte vår tomte ut....

2008-12-29 @ 10:16:46
Postat av: Tommy

Ulrika & A; Ja fick punktering på släden, så ja fick skicka iväg en vikarie på resterande jobb på julaftonen=)

2008-12-29 @ 12:45:30
Postat av: Stefan W

Besök gärna min blogg, och glöm inte att svara på gåtan i tävlingen!

2008-12-29 @ 12:46:44
URL: http://stefanweei.blogg.se/
Postat av: A

skrattar ja det var tydligt det...

2008-12-29 @ 15:51:02
Postat av: Erika

Gott nytt år på dig! Hoppas det nya året startar på ett underbart sätt! Själv ska jag fira i 17 minusgrader och snö och jättefina frostiga träd. Måste nästan skicka ett kort till dig, så fint är det här. Det är frid för själen det...



Stoooooor kram från en långserötös

2008-12-30 @ 18:27:12
Postat av: Tommy

Erika; Gott nytt år tebax på dej=) Åh! Snö å frostiga träd! Vilken utopi så här års! Nu vart ja en smula avis! Bild tages gärna emot=)



Kramar från en Brevikspôjk=)

2008-12-31 @ 00:29:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0